Mobil mérlegek: főbb típusok, alkalmazásuk és gazdasági jelentőségük a logisztika területén
Mérlegeket - így mobil mérlegeket is - a gazdasági élet szinte minden területén használnak.
Jelen cikk célja – a mobil mérlegek gyűjtőfogalmába tartozó néhány típus rövid, felsorolásszerű ismertetésén túlmenően – , hogy néhány példával illusztrálja a mobil mérlegek felhasználhatóságát elsősorban a logisztika területén; valamint bemutassa, hogyan térülhet meg e korszerű eszközökre fordított beruházás.
1. A mobil mérlegekről
Mobil mérleg alatt azokat a hidraulikus vagy elektronikus mérlegeket értjük, amelyeknél a mérleg a szállító- és/vagy emelőeszközbe van beépítve, ezáltal a mérleg „megy” – vagy viszik azt - a mérlegelendő áruhoz. Ezek a mérlegek a mérlegelési feladat ellátása során nem korlátozzák az anyagmozgató/szállító/emelő berendezés eredeti funkcióját.
A korszerű mobil mérlegek a helyhezkötött mérlegek szinte valamennyi klasszikus tulajdonságával rendelkeznek: pontosság, hitelesíthetőség, adatfeldolgozás, adattovábbítás, robbanásveszélyes környezetben történő alkalmazás szempontjából egyenrangúak. Hatékonyságuk viszont többszöröse a hagyományos mérlegtípusokénak: a szállítás közbeni méréssel időt, energiát, üzemanyagot tehát pénzt lehet megtakarítani – nem beszélve a logisztikai útvonalak esetleges átszervezése kapcsán megtakarítható költségekről, hiszen ilyen költség mobil mérlegek alkalmazása esetén fel sem merül!
Néhány példa a mobil mérlegek piacvezető cége, a holland RAVAS cég gyártmányaiból:
- Mérleges kézi raklapemelő („békamérleg”): egy kézi mozgatású raklapemelő, amely mérleggel van ellátva. A mérleges béka az egyik legelterjedtebb mobil mérleg – könnyített és legolcsóbb változata, a RAVAS 1 a tehergépjárművön is szállítható, így berakodáskor a jármű túlterhelése is megakadályozható. A békamérlegek legpontosabb változatai hitelesített, saválló és/vagy robbanásbiztos kivitelben is rendelhetők.
- Targoncamérleggel bármely motoros targonca akár utólag is felszerelhető: az RPW EL, ST mérleggel ellátott gyalogkíséretű raklapmozgató- és emelő vagy komissiózó targoncák mára a logisztikai központok, raktárak, csomagküldő vállalkozások nélkülözhetetlen eszközeivé váltak.
- Világújdonság a Brit Targoncaszövetség (FLTA) 2010-es Innovációs Nagydíját elnyert iForks targoncamérleg: ezek a legkorszerűbb, nagypontosságú mérleges villák teljesen vezeték nélküli kialakításuknak köszönhetően a felhasználó által 5 perc alatt felszerelhetők: a mért súlyérték bluetooth - jelátvitellel PDA-ra vagy WiFi - hálózatra továbbítható. A YouTube videóportálon a „mérleges villa” keresőszóval videó is megtekinthető működéséről.
( Lásd videó: undefined )
- A hidraulikus targoncamérlegek (RCS és RCS PLUS) elsősorban alacsony árfekvésük és gyakorlatilag elnyűhetetlen mivoltuk okán terjedtek el. Az RVL mérleges villaasztal robosztussága a különböző adapterekkel ellátott targoncák esetében kerül előtérbe – pl. öntödei alkalmazásoknál.
A mobil mérlegek legfőbb alkalmazási területe (nyugat-európai és USA adatok szerint) a logisztika, de a különböző termelési folyamatokban (darabszámlálás, termelés-irányítás, anyag-komponensek összemérése/kiadagolása stb.) vagy leltározásnál is rohamosan terjed alkalmazásuk.
A mobil mérlegek értékesítése felfutó ágban van: Európában évente 13000 db mobil mérleget vásárolnak.
2. Alkalmazási példák a logisztika területéről
Szállítási díj megállapítása csomagszállításnál
Lengyelországban egy csomagszállító világcég egy logisztikai problémával küzdött: a raklapon érkező „különleges” árut nem tudták lemérni a hagyományos raktári mérlegeken azért, mert az túl sok időbe telt volna. A küldemények méretei miatt arra sem volt lehetőség, hogy a normál csomagok számára kialakított automata szállítószalagokon megmérjék és osztályozzák azokat. Ezért az ügyfelek által megadott tömegadatok alapján számláztak.
A szúrópróbaszerű ellenőrzések azt mutatták, hogy az ügyfelek által megadott tömegértékek rendszeresen alacsonyabbak voltak, és ez komoly bevételkiesést okozott.
A probléma megoldása érdekében a raklapszállító targoncákat (összesen 27 db-ot a cég 3 raktárában) hitelesített mérleges villákkal szerelték fel. A targonca kabinjában lévő kijelző műszerek adatátvitelre alkalmas kimenettel rendelkeznek; a terminál WLAN vezeték nélküli hálózaton kommunikál a raktárkezelési rendszerrel.
A jelenlegi folyamat:
A targoncás leemeli a raklapot a teherautóról és az érkeztetési zónába szállítja, ahol a vonalkódos leolvasás történik. Az árun (raklapon) elhelyezett vonalkódról leolvasott és az adatfeldolgozó rendszerbe továbbított adatok a többi mellett a feladó által megadott tömegértéket is tartalmazzák. Az időközben a targoncamérleggel megmért tényleges tömegérték a targonca azonosító kódjával együtt szintén az adatkezelő központba kerül: a mérlegelési adat kiértékelése után, ha szükséges, a rendszer módosítja a számlát.
Az emberi közreműködés gyakorlatilag csak a raklap (az áru) és a targonca vonalkódjának kézi egységgel történő leolvasására korlátozódik.
A raklapok átlagos kezelési ideje mérés nélkül korábban egy perc volt, a mérlegelés kevesebb, mint tíz másodperccel növelte meg ezt az időtartamot.
Ez esetben a mérleges villák beruházási költsége rendkívül rövid idő - kevesebb, mint három hónap! - alatt megtérült.
A világ egyik legnagyobb szállítási és logisztikai cége, hetente 134 millió csomagot szállít a világ 200 országába.
A megoldandó feladat ugyanaz volt, mint a fenti példában: a csomagáradatban egyre több a palettírozott, nagyobb terjedelmű áru, amelyeket nem lehet a szállítószalagokon kezelni és ezért nem tudták az útjukat követni az osztályozó központban alkalmazott automatikus eljárással. Helyhez kötött mérleget használva a különleges áruk megmérése ennél a cégnél is túl sok időbe került volna: legtöbb - általa szállított – árura ugyanis 24 órán belüli kézbesítést garantálnak.
Ennél a cégnél ezt a feladatot mérleges kézi raklapemelők segítségével oldották meg.
A palettákat egyenként lemérik a mérleges raklapemelőkön és azonosítják a vezeték nélküli vonalkód olvasó segítségével, ami egy tartóban található a kijelző mellett. Alfanumerikus kijelzőjén keresztül a kijelző műszer mutatja a kezelőnek, hogyan vigye be az áru adatait. Tömeg, azonosító kód és méretek, együtt a dátummal és idővel, mind elraktározódnak a kijelző műszer belső memóriájában. Minden különleges árut így mérnek meg és azonosítanak, mielőtt kiviszik a raklapemelőkkel, hogy továbbítsák azokat. A műszak végén a mérleges raklapemelőket egy kábellel a számítógéphez kapcsolják, és minden begyűjtött és tárolt adatot átvisznek a gépre, melyek ezáltal bekerülnek a normál adatforgalomba.
3. Mobil mérlegek és logisztikai szoftverek együtt – az optimális megoldás!
Veszélyes hulladék pontos mérése
A hulladék, különösen a veszélyes hulladék szállítása és megsemmisítése igen költséges folyamat.
Egy holland cég a partnereitől konténereket és acéltartályokat szállít el tisztítás, javítás majd újraértékesítés céljából. Naponta 5000 acéltartályról és 200-300 konténerről van szó. A veszélyes hulladék-maradékokat (növényi olaj, vegyszerek, lakkok, gyanták) kitakarítják és elszállításukig összegyűjtik.
Az így összegyűlt veszélyes hulladék elszállításának és megsemmisítésének költségét korábban nem tudták pontosan kiszámolni illetve áthárítani a megbízók felé.
A targoncákra felszerelt hiteles targoncamérlegek (villamérlegek) adatait kézi adatgyűjtő gyűjti össze. Az adatokat a SIR Mobile Software gyűjti össze és rendszerezi (Windows® CE vagy Windows® Mobile alatt telepíthető)
A mérés folyamata: a teherautón érkező tartályokat a targoncamérleggel felszerelt targonca kettesével emeli le, és eközben a súlyadatokat vezeték nélkül egy kézi adatgyűjtőre továbbítja. A kezelő beadja az adatgyűjtőbe a vevő adatait és a tartályok kódját, majd eltárolja azokat a hozzátartozó bruttó és nettó súlyadatokkal együtt. Az így összegyűjtött adatokkal a kezelő a teherautó kirakása után bemegy az irodába és a terminált egy kábellel rácsatlakoztatja az irodai PC-re, amely azokat Excel- formátumba letölti.
Összetettebb feladatokra már rendelkezésre áll az UniWin szoftver is – lásd külön ismertető.
Tekintse meg ehhez YouTube-on videónkat az „RAVAS UniWin” keresőszó beírásával, vagy a mellékelt link segítségével: undefined
Komissiózás
Egy logisztikai cég egy összesen 117 kis üzletből álló üzletlánc részére szállít ki drogéria és egyéb nem élelmezési cikket. A központi raktárban 3500-féle cikket tárolnak és naponta kb. 28.000 komissiózási folyamatot regisztrálnak.
Gyakori volt a kis üzletek reklamációja, hogy nem kapták meg a megfelelő árut, vagy más érkezett, mint amit rendeltek.
A megoldás: az elektromos targoncába épített mérlegekkel végzett súlyellenőrzés a komissiózás alatt.
Rádiós adatátvitelen keresztül a WMS szoftver minden egyes komissiózási lépésnél ellenőrzi, hogy a mérleges targoncára ráhelyezett, vonalkóddal azonosított árucikk súlya megegyezik-e a memóriába betáplált elméleti súlyértékkel. A kezelő csak ezek után, valamint a helyes megrendelési sorrend betartása esetén végezheti el a következő lépést. Így a hibát ott korrigálják, ahol az még a legkevesebbe kerül: a raktárban. A WMS - sel végzett online-ellenőrzés olyan gyors, hogy a komissiózási teljesítmény (komissiózott megbízás/személy/óra) változatlan maradt.
A hibahányad a minimálisra esett vissza és elmaradhat a végellenőrzés a raktárban. Valamennyi folyamat dokumentálva van, és a kiszállítás előtti mérlegelés is elmarad: a súly ismert, a WMS automatikusan nyomtatja a CMR- dokumentumokat.
Tekintse meg ehhez videónkat a „RAVAS orderpicking” keresőszó beírásával a YouTube-on, vagy a mellékelt link segítségével: undefined
4. Idő- és költségmegtakarítás a raklapon szállítandó tömeg mérésével
Ha szállítás, mozgatás közben mérnek, a mobil mérlegelés alig vesz igénybe időt.
A mérlegelés menete mobil mérleggel:
- vigye a mérleges raklapemelőt a raklaphoz,
- emelje – és emelés közben mérje meg a raklapot; egy gombnyomással regisztrálja a mérés eredményét, majd
- raktározza el a raklapot.
A mérlegelés menete helyhez kötött mérleggel:
- vigye a raklapemelőt a raklaphoz,
- emelje meg a raklapot,
- vigye a mérleghez,
- helyezze azt a mérlegre,
- mérjen és regisztrálja a mérés eredményét,
- emelje fel újra a terhet,
- szállítsa el a mérlegtől és raktározza el a raklapot.
Az időkülönbség legalább másfél perc raklaponként!
Másfél perc nem nagy idő, de a sokszor másfél perc időmegtakarítás tetemes költségmegtakarítást eredményezhet.
Egy cég (alkatrészeket gyárt a számítógépipar számára) naponta 60 raklapnyi árut szállít ki kereskedelmi központjából. A mérleges raklapemelővel végzett méréssel megtakarított másfél perc naponta 1,5 munkaórát jelent. Ez évente 220 munkanapot alapul véve 330 munkaóra. Ha egy munkaóra költsége –szerényen számolva - 1000.-Ft, akkor az éves megtakarítás 330.000.-Ft.
Egy mérleges raklapemelőn 60-70 raklapot lehet megmérni naponta. Egy nagypontosságú mérleges raklapemelő (ára kb. 500.000.-Ft) átlagos élettartama 8-9 év, így az éves értékcsökkenés évente kb. 60.000.-Ft. Ez 270.000.-Ft költségmegtakarítást jelent évente, a beruházás csak az időmegtakarítás révén 2 éven belül megtérül.
A mobil mérlegek növelik a hatékonyságot más raktári tevékenységek esetében is, mint pl. a bejövő áru ellenőrzése. A hiányos szállítmányok a közvetlen anyagi veszteségen túlmenően további kellemetlen következményekkel járhatnak, mint pl. ha alapanyaghiány miatt kénytelen leállni a termelés. A mobil mérlegek segítségével a hiányos szállítmányok már a bejárati ajtónál fölfedezhetők, a teherautóról való lerakodás közben.
A mobil mérlegekkel időt lehet megtakarítani a rakomány összeállítása során is.
Ha ismert a felrakott áru össztömege, megelőzhető a teherautók túlterhelése is.
Különösen nagy megtakarítás jelentkezhet akkor, ha egy logisztikai útvonalat, egy termelési folyamatot átszerveznek: a helyhez kötött mérlegek áttelepítésének, vagy a mérleghez vezető útvonal kiépítésének költségei elérhetik egy új mobil mérleg beszerzési költségét!
5. Tendenciák
A teljesség igénye nélkül ismertetett néhány példából is látható, hogy Magyarországon is igen sok tartalék rejlik még a mobil mérlegek alkalmazásában.
Jelen ismertetés nem tért ki pl. a hordozható darumérlegekre, melyek alkalmazása a technikai fejlesztés következményeként (elektronizálás, kis méretek stb.) az 1990-es évektől rohamosan elterjedt, és gyakorlatilag kiszorította a beépített darumérlegeket.
A homlokrakodóba épített mérlegek gyártói közül néhány már hitelesíthető változatot is kínál, komoly versenytársként fellépve az ömlesztett anyagok mérése területén a hagyományos hídmérlegekkel szemben.
A jármű fedélzeti mérlegek „karrierje” az utóbbi néhány évben indult. Az általában műholdas flottakövetővel is felszerelt különböző szállítójárműveket szinte elképzelhetetlen mennyiségben látják el egyre pontosabb mérlegekkel: Finnországban több mint 200 tejbegyűjtést végző tartálykocsi alvázába van hitelesített mérleg beszerelve (9°-os ferdeségig hitelesen mér!). A különböző kialakítású hulladékszállító járművekbe szerelt mérlegek a hulladékgyűjtő tartályok vagy konténerek egyenkénti mérését – és ez által a háztartások és/vagy üzemek által „termelt” hulladék elszállítási díjának tömegalapú számlázását – teszik lehetővé.
A cikk szerzője nem szándékozik azt a benyomást kelteni, hogy a mobil mérlegek előbb-utóbb teljesen „kiszorítják” a hagyományos, helyhez kötött mérlegeket. Az azonban tény, hogy megjelenésükkel és térhódításukkal gazdagítják a gazdasági életben nélkülözhetetlen mérlegek választékát, valamint új alkalmazási lehetőségeket teremtenek: rohanó világunk tipikus termékeként egyre növekvő mértékben felelnek meg a felhasználók sokirányú elvárásainak.
Beznóczky Antal ügyvezető
Prominens Vállalkozó és Kereskedő Kft.